HISTORIK

gårdby milsten jpg gårdby milsten jpg gårdby milsten jpg gårdby milsten jpg gårdby milsten jpg gårdby milsten

 

 

VATTNET VAR TIDIGT AV STOR BETYDELSE FÖR SAMFÄRDSEL OCH DEN FÖRSTA BEBYGGELSEN KOM DÄRMED ATT HAMNA INTILL VATTENLEDERNA. GRAVPLATSEN LÅNGARÖR OCH HÄLLKISTORNA VID HÄLLKISTEVÄGEN OCH SJÖTORPAVÄGEN ÄR DATERADE TILL 2000 ÅR F.KR.

JAKT OCH FISKE SVARADE FÖR DEN TIDIGA FÖRSÖRJNINGEN OCH JORDBRUK FINNS DOKUMENTERAT GENOM KARTOR FRÅN BÖRJAN AV 1700-TALET SOM NÄMNER SJÖTORPET, LÅNGARÖR PCH STORA SANDSBRO SOM ARRENDEN FRÅN EKESÅS, SOM VAR PRÄSTLÖNESTÄLLE UNDER VÄXJÖ STIFT. VID SEKELSKIFTET BYGGDES JÄRNVÄGEN VÄXJÖ-KLAVRESTRÖM SOM INVIGDES 1898 OCH SENARE UTÖKADES TILL ÅSEDA OCH HULTSFRED. ÅNGAREN THOR TRANSPORTERADE PASSAGERARE OCH FINNS FORTFARANDE KVAR FÖR TURISTTRAFIK UNDER SOMMAREN. VID TOFTA KANAL ANLADES SÅGVERK SOM FICK TIMMER SOM FLOTTADES ÖVER HELGASJÖN.

I BEGYNNELSEN VAR VÄGEN ENSKILD OCH GÅRDARNA SKÖTTE EFTER AVTALAD INDELNING UNDERHÅLLET. MILSTENAR FINNS BEVARADE VID RONDELLEN ROTTNEVÄGEN/VÄG 23. JORDBRUKET BLEV MERA INRIKTAT PÅ MARKNADEN OCH BEHOVET AV TRANSPORTER UTÖVER DET ABSOLUTA NÄROMRÅDET ÖKADE. INDUSTRI VÄXTE UPP SOM KRÄVDE VÄGAR FÖR SINA RÅVAROR OCH FÄRDIGA PRODUKTER. DE VÄGHÅLLNINGSSKYLDIGA JORDBRUKARNA KOM ATT SE VÄGTUNGAN SOM ORÄTTVIS EFTERSOM DE NYTILLKOMMNA INDUSTRIERNA INTE BEHÖVDE BETALA FÖR VÄGARNA SOM DE ANVÄNDE. ÄVEN JÄRNVÄGENS FRAMVÄXT OCH BEHOVET AV GODS OCH TRANSPORTER TILL OCH FRÅN STATIONERNA ÖKADE SAMTIDIGT SOM BEFOLKNING OCH NÄRINGSLIV KONCENTRERADES TILL JÄRNVÄGSNÄTETS NODER. 

LAGEN 1891 ÖVERFÖRDE VÄGHÅLLNINGEN TILL DET ALLMÄNNA DE S.K. VÄGDISTRIKTEN. EN VÄGSKATT INFÖRDES ATT BETALAS AV DE GRUPPER SOM TIDIGARE STÅTT UTANFÖR VÄGHÅLLNINGEN - INDUSTRIN KUNDE FÅS ATT BEKOSTA VÄGARNA. NATURA UNDERHÅLLET AVSKAFFADES INTE UTAN JORDBRUKARNA SKULLE ÄVEN I FORTSÄTTNINGEN UNDERHÅLLA VÄGARNA ENLIGT DET GAMLA SÄTTET.

1907 ÄNDRADES LAGEN TILL ATT MÖJLIGHET ATT BILDA GEMENSAMHETSORGANISATIONER SOM SKÖTTE FÖRVALTNINGEN ELLER OCKSÅ GENOMFÖRDES EN VÄGDELNING SOM GAV VAR OCH EN, EN  EGEN VÄGLOTT ATT ANSVARA FÖR INDIVIDUELLT. 1926 KOM EN KOMPLETTERING DÄR DEN VIKTIGASTE ÄNDRINGEN VAR ATT LAGEN NU ÄVEN GÄLLDE ENSKILDA VÄGAR I STÄDERNA.

1939 KOM LAGEN OM ENSKILDA VÄGAR SOM KRAV OM FORMELLT ORGANISERAD VÄGSAMFÄLLIGHET OCH ATT UTSE EN STYRELSE. FÖR TÄTORT ÄR MAN SKYLDIG ATT VARA MED I VÄGFÖRENINGEN. ÄGER MAN EN FASTIGHET SÅ BLIR MAN MEDLEM. LÄNSSTYRELSEN UTSER EN LEDAMOT FÖR ATT FÖRSÄKRA SIG OM ATT DET OFFENTLIGA HAR INSYN.

DEN SVENSKA PRIVATBILISMEN ÖKADE EXPLOSIONSARTAT OCH SVERIGE VAR REDAN 1953 DET BILTÄTASTE LANDET I EUROPA. OMRÅDET SANDSBRO PÅVERKADES GENOM FRITIDSBEBYGGELSE MOT HELGASJÖNS STRAND EFTER AVSTYCKNINGAR FRÅN EKESÅS OCH PERMANENTBOSTÄDER PÅ ÖSTRA SIDAN AV RIKSVÄGEN.

1955 BILDADES EFTER LANTMÄTERIFÖRRÄTTNING SANDSBRO NORRA OCH SÖDRA VÄGFÖRENINGAR DÄR NORRA AVSÅGS FÖR FORTSATT FRITIDS BYBYGGELSE. VID EN KONSTITUERANDE SAMMANTRÄDE 28 JANUARI 1956 UTSÅGS FÖLJANDE STYRELSE:

ORDF. INGENJÖR LARS LINDERHOLM, KASSÖR KAMRER KURT NILSSON, SEKR. BILDHUGGARE ERIK O. NILSSON (LÄNSSTYRELSENS OMBUD) SAMT SOM V. ORDF. REKTOR TORSTEN PETTERSSON OCH V. SEKR. MÖBELSNINCKARE UNO BENGTSSON.

1956 DEN 17 JULI HÖLLS DET FÖRSTA ORDINARIE SAMMANTRÄDET MED ÖVERLÄRARE GEORG LÜCKLIG SOM ORDFÖRANDE. ETT KOSTNADSFÖRSLAG TILL VÄGBYGGE BERÄKNAT TILL 58 000 KR. PRESENTERADES OCH EN UTDEBITERING MED 10 KR. PER ANDEL BESLUTADES.

1957 ANTOGS AB SCHAKT OCH TRANSPORT ANBUD:  63 100 KR. UTDEBITERING 20 KR. PER ANDEL = 100 KR. PER FASTIGHET, SAMT 640 KR. FRÅN VARJE TOMTÄGARE, SAMT ATT UPPLÅNA 30 000 KR. MOT 6 3/4 % RÄNTA. ARBETET FÖRSENADES AV EN EXCEPTIONELLT HÅRD VINTER OCH EN ANSÖKAN OM STATSBIDRAG AVSLOGS TROTS ÖVERKLAGANDE.

1959 GJORDES SLUTBESIKTNING OCH EN UPPGÖRELSE MED SCHAKT OCH TRANSPORT OM KONTANT LIKVID PÅ 40 000 KR. SAMT EN SKULDFÖRBINDELSE PÅ 23 150 KR. ATT AMORTERAS PÅ 4 ÅR MOT EN RÄNTA PÅ 6%.

1960 AVGÅR PÅ EGEN BEGÄRAN LARS ERIK LINDERHOLM OCH OVE GRAFFMAN (SOM AVLIDET) OCH NYVALDES INGENJÖR S.A. SUNDIN OCH LANTMÄTARE EBBE NILSSON. STATSBIDRAG FÖR UNDERHÅLL HAR BEVILJATS MED  1 472:25 KR.

 

FORTS. NY SIDA.